Tėvams ir specialistams: kaip veikia socialiniai tinklai

Aptarkime, kaip veikia vaikų ir paauglių dažniausiai naudojami socialiniai tinklai. Bendras jų bruožas – žmonės ir prekės ženklai, vienas su kitu siejasi įvairiais ryšiais (iš čia žodis „tinklas“). Tie ryšiai nusako, kieno turinį kiekvienas vartotojas matys. Viskas labai paprasta: jei mano draugas pasidalino nuotrauka, aš ją pamatysiu. Jei žmogus, kurio nepažįstu, pasidalino nuotrauka, turinio greičiausiai nematysiu (nebent specialiai pasirinkau jį sekti). Vėliau vyksta interakcija su šiuo turiniu: galiu juo pasidalinti („share“) ant savo sienos, galiu dalyvauti diskusijoje apie jį (t.y. palikti komentarą, „comment“) arba tiesiog į jį sureaguoti vieno mygtuko paspaudimu (kartais tai tik „like“, kartais galiu rinktis iš skirtingų emocijų – „like“, „love“, „wow“, „haha“ ir t.t.).

 

Facebook

Tai populiariausias tinklas, kuriuo naudojasi beveik visa Lietuva. Jame galima dalintis įvairaus tipo turiniu (nuotraukomis, video, animacijomis, nuorodomis), žaisti žaidimus, bendrauti uždarose ar atvirose grupėse, sukurti puslapį savo prekės ženklui ar organizacijai.

 

 

Su kiekviena žinute vartotojas gali pasielgti trejopai: į ją sureaguoti (like, wow, haha, ir t.t.), pakomentuoti arba pasidalinti. Kiekvienas iš šių veiksmų yra skaičiuojamas ir yra laikomas žinutės svarbumo matu. Natūralu, kad kuo žinia svarbesnė, tuo ja pasidalins daugiau žmonių. Pasidalinus žinute, visada nurodomas jos originalus autorius.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad reakcijos gali komunikuoti skirtingas emocijas: nuo teigiamų iki neigiamų:

Tai padeda lengvai, vienu mygtuko paspaudimu, išreikšti jausmus apie parašytą žinutę.  Taigi svarbu ne tik sureagavusių žmonių kiekis, bet ir tai, kiek kartų kuri emocija panaudota.

Rašant žinutę, galima pasirinkti jos privatumą: vieša („public“), draugams („only friends“), tik man („only me“) arba pasirinktai auditorijai („custom“). Pastaruoju atveju žinutę galima rodyti tik daliai savo draugų. Arba atvirkščiai – konkrečiai žmonių grupei jos nerodyti (pavyzdžiui tėvams arba mokytojams). Net jei kas nors pasidalins žinute ant savo sienos, šie privatumo nustatymai galios ir toliau, taigi užblokuoti žmonės jos vistiek nematys. Tai labai svarbus Facebook saugumo aspektas, kurį privalo įsisavinti ne tik tėvai, bet ir vaikai.

Facebook’e galima susirašinėti ir asmeninėmis žinutėmis arba keliais draugais vienu metu. Tai „Messenger“ funkcija.

Dar vienas bendravimo būdas – grupės („groups“). Jos gali būti viešos (naudojama įvairių mažų bendruomenių komunikacijai – pvz. klasiokų grupė) arba privačios. Pastarosios grupės dažniausiai turi visišką atskirtį nuo į ją nepakviestų žmonių.

Jaunimas Facebook’u naudojasi gan atsakingai, nes žino, kad jame yra mokytojai, tėvai ir didelis draugų ratas. Čia dažniausiai keičiamasi praktine informacija, diskutuojama apie namų darbus ar kitas svarbias veiklas, dalinamasi informacija apie įvykius ar renginius. Tai mažiausiai rizikingas socialinis tinklas.

 

Instagram

Šis tinklas labiausiai orientuojasi į fotografijas ir video turinį, egzistuoja daugybė programėlių, kurios leidžia apdoroti savo padarytas nuotraukas: uždėti filtrus, tekstus, pieštinius elementus, video turinį montuoti ar animuoti. Tradiciškai susiklostė, kad Instagram’as labiau orientuotas į į save nukreiptą turinį: asmenukes, draugų nuotraukas ir pan. Čia žmonės jungiasi mažiau glaudžiais drugystės ryšiais, nei Facebook’e. Dažnai žmonės vieni kitus seka tiesiog dėl įdomaus jų talpinamo turinio, nei dėl realių asmeninių santykių. Tai padeda pasaulio pažinimui, tačiau gerokai sumažina privatumą.

Instagram žinutė yra labai panašios struktūros kaip Facebook’e: paveikslėlis ir jo aprašas. Žmonės reaguoja spausdami „patinka“ (čia yra tik vienas reakcijos tipas), komentuodami arba dalindamiesi.

 

 

Instagram’e nėra galimybės keisti žinučių privatumą. Tai tinklą padaro dar atviresniu.

Nauja, palyginti neseniai pristatyta funkcija – Instagram Stories. Tai pranykstantis turinys: įkelta istorija ištrinama po 24 valandų. Taigi vartotojai skatinami dalintis labiau emocinėmis, nei ilgalaikę vertę nešančiomis nuotraukomis ar video įrašais. Šioje programėlės skiltyje turinys keliamas dar mažiau atsakingai, kadangi jis nėra archyvuojamas.

Instagram’as dėl privatumo nustatymų nebuvimo ir pranykstančio turinio yra antras pagal rizikingumą socialinis tinklas.

 

SnapChat

Naujausias, ypatingai dideliu greičiu populiarėjantis tinklas, ypač mėgiamas jauniausiųjų vartotojų. Jo pagrindinis išskirtinumas – privačiai, tik vienam ar keliems išrinktiems draugams siunčiamas turinys, kuris ištrinamas iš telefono ir niekaip nearchuvuojamas, nuotrauką ar video peržiūrėjus tik kartą. Dėl tokio dinamiškumo, šio tinklo naudotojai turinį siunčia jausdami mažiausią atsakomybę. Manydami, kad turinys yra saugiau ištrinamas, vartotojai čia kartais suigundo siųsti ir erotinį ar kitą netinkamą platinti turinį. Problema tame, kad yra būdų kaip apeiti šį funkcionalumą ir tą turinį išsaugoti į atminti ir vėliau su juo pridaryti autoriui žalos.

SnapChat išskirtinumas – ypač didelis rinkinys įrankių, leidžiančių papildyti padarytą nuotrauką. Ypač populiarios yra „lenses“ – savo veido papildymas įvairiais objektais ar filtrais. Sudėtingi algoritmai atpažįsta, kurioje vietoje yra vartotojo akys, nosis, burna ir prie to pritaiko animaciją:


Tai išties puikus būdas pasilinksminti.

Šiame tinkle taip pat yra Instagram’ui analogiška Stories funkcija.

SnapChat, dėl savo bendravimo artumo ir privatumo iliuzijos, yra pats rizikingiausias iš populiariausųjų tinklų. Jo sukontroliuoti techninių galimybių beveik nėra, todėl kalbant su vaikais apie jo naudojimą, kontrolės įvesti nepavyks. Vienintėlis būdas užkirsti kelią nemaloniems įvykiams – išmokyti atskirti rizikingą elgesį nuo tinkamo.

Viename straipsnyje labai sunku pateikti visus tokio sudėtingo socialinio tinklo aspektus. Geriausias būdas, kaip suprasti jų veikimą – paprašyti paties vaiko, nesikesinant į jo privatumą, parodyti, kaip jie veikia, kas jam tuose tinkluose patinka labiausiai.


Straipsnio autorius
Domantas Širvinskas – mokymų centro EduMint bendraįkūrėjas ir agentūros Social Mint vadovas, su komunikacija internete dirbantis virš aštuonerių metų, Facebook rinkodaros mokantis daugiau nei metus. Analitinių sugebėjimų įgavo taikomosios fizikos studijose, o įkvėpimų semiasi keliaudamas po Aziją ir Pietų Ameriką.

 

 

SVARBU:

 

 

  

 

 

 

 

Naujienlaiškis:

Pagrindiniai rėmėjai:

 

Nevyriausybinė organizacija, teikianti pagalbą vaikams ir šeimoms